Skip to main content

کارآفرین به چه کسانی گفته می شود؟

مقدمه

با سلام خدمت همراهان گرامی.

کارآفرینی یکی از واژه‌های پررنگ در روزگار ما است. با وجود آنکه ۳۰۰ سال از قدمت این واژه و مفهوم پنهان در ورای آن می‌گذرد، هنوز هم تازه‌نفس است و مسیری طولانی در پیش‌رو دارد. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، به معنای تغییر ماهیت دادن از یک تماشاگر به یک پرسشگر است. تنها در این صورت می‌توان راه‌های نرفته را پیدا کرد یا حتی راه‌های جدیدی برای رفتن ساخت.

مقالهپیشنهادی ما به شما همراهان گرامی: مطالعه مقاله سیاست های تشویقی دولت برای کار آفرینان

تعریف کارآفرین؛ کارآفرین به چه معناست؟

واژه کار آفرین از کلمه Entrepreneur (به معنای متعهد شدن) مشتق شده که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبان‌ها راه‌یافته است. انگلیسی‌ها سه اصطلاح با نام‌های ماجراجو، متعهد و کارفرما را در مورد کار افرین به کار می‌بردند. ازنظر آن‌ها، تعریف کار آفرین یعنی کسی که متعهد می‌شود مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازمان‌دهی، اداره و تقبل کند.

اما کارآفرین به چه کسانی می گویند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در واقع کارآفرین کسی است که نوآوری خاص داشته باشد. این نوآوری می‌تواند در ارائه یک محصول جدید، ارائه یک خدمت جدید، در طراحی یک فرآیند نوین و یا نوآوری در رضایت مشتری و… باشد.

کار آفرین ها درواقع به تغییر به‌عنوان مقوله تعیین‌کننده می‌نگرند، آن‌ها ارزش‌ها را تغییر می‌دهند و ماهیت آن‌ها را دچار تحول می‌کنند. آنان برای تحقق این ایده، قدرت ریسک‌پذیری خود را به کار می‌گیرند. به‌درستی تصمیم‌گیری می‌کنند و از این رو هر کس به‌درستی اتخاذ تصمیم نماید به‌نوعی کارآفرین تلقی می‌شود.

کارآفرین‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در یک دسته‌بندی کلی، کارآفرین‌ها به پنج دسته‌ اصلی تقسیم می‌شوند:

۱کارآفرین‌های مبتکر

کارآفرین‌هایی که ایده‌ کاملا جدیدی دارند و مدل کسب‌وکار تازه‌ای را به جامعه تزریق می‌کنند.

۲کارآفرین‌های سخت کوش

این افراد می‌خواهند یک کسب‌وکار کوچک را به کسب‌وکاری بزرگ تبدیل کنند. آن‌ها رویاپرداز‌های بسیار قدرتمندی هستند. «مارک کوبان» موسس «سایت یاهو» در این دسته قرار می‌گیرد. او با روزنامه‌فروشی، فروش کیسه‌های زباله و حتی تمبر فروشی به این مرتبه از رشد اقتصادی رسیده است.

۳کارآفرین‌های پیرو

کارآفرین‌هایی که ایده‌های تجاری دیگران را کپی کرده و آن‌ها را با ورژن‌های جدیدتر و کمی بهتر در منطقه‌ دیگری اجرا می‌کنند. نمونه‌هایی از بهترین کارآفرین‌های تقلید کننده در ایران به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.

۴کارآفرین‌های محقق

تحقیق و کسب اطلاعات کامل حتی برای ایده‌های نو اصلی‌ترین کار این افراد است.

۵کارآفرین‌های خریدار

پول و سرمایه‌ زیاد، اصلی‌ترین اسلحه‌ این نوع از کارآفرین‌ها برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید است.

عوامل کلیدی کارآفرینی

شش عامل کلیدی در مورد کار آفرینی وجود دارد که عبارت‌اند از

  • شناخت هدف
  • داشتن افق
  • به‌کارگیری خلاقیت‌های ذهنی
  • جامعه‌گرا و جامعه‌پذیر بودن
  • شهامت، ابتکار، امیدوار و ریسک‌پذیر بودن
  • واقع‌بینانه برخورد کردن با تفاوت بین خلاقیت‌ها و فرصت‌ها
آشنایی با مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به کارآفرین

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق باید خودتان را به ۱۰ مهارت زیر مسلح کنید:

  • افزایش حس کنجکاوی
  • مدیریت زمان
  • تفکر استراتژیک
  • کارآیی
  • انعطاف‌پذیری
  • ارتباطات
  • شبکه‌سازی
  • مدیریت مالی
  • بندسازی
  • فروش
مزایا و منافع در فرایند کارآفرینی چیست؟
  • کار افرینی عامل ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری است.
  • کار آفرینی عامل تحریک و تشویق حس رقابت است.
  • کار آفرینی عامل تغییر و نوآوری است.
  • کار افرینی باعث ایجاد اشتغال می‌شود.
  • کارآفرینی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.
  • کار افرینی موجب توزیع مناسب درآمد می‌شود.

بنابر منافع مذکور، امروزه در تمام سرمایه‌گذاری‌های دنیا سعی بر این است که مغزهای متفکر صنعتی را شناسایی و جذب کنند به دلیل اینکه دنیای امروز، جهان علم و تکنولوژی است و ارزش اصلی تولید در مغز انسان‌ها نهفته است.

کار و کارآفرینی به معنای جدایی از کسب و کار فعلی است؟

کسانی که به کار و کارآفرینی و تجارت مستقل فکر می‌کنند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • آن‌هایی که در حال حاضر، مشغول به کار هستند.
  • کسانی که اکنون در کسب و کار یا سازمان خاصی حضور ندارند و شاغل نیستند.

گروه اول در مقایسه با گروه دوم، با یک چالش مهم هم روبرو هستند: با کسب و کار فعلی خودم چه کنم؟ به خاطر داشته باشید که کارآفرینی الزاماً با ترک شغل فعلی انجام نمی‌شود.

دو گزینه‌ی دیگر هم در مورد شرایط کارآفرینی وجود دارد، که نباید از آن‌ها غافل شوید:

گزینه‌ اول: کارآفرینی درون‌سازمانی

اگر مدیران و همکاران شما در محل کار در شغل فعلی، هوشمندی کافی را داشته باشند، ممکن است بتوانند فضایی را ایجاد کنند که به یک کارآفرین درون سازمانی تبدیل شوید.

کارآفرین درون سازمانی یا کارآفرین سازمانی کسی است که برای ارزش آفرینی و نوآوری، ساختار و کسب و کار فعلی خود را ترک نمی‌کند و البته قدرت و اختیار بیشتری به او داده می‌شود تا بتواند ایده‌هایش را عملی کند.

گزینه‌ دوم: کارآفرینی پاره وقت

ممکن است فضای شغل فعلی شما به‌گونه‌ای باشد که امکان کار افرینی سازمانی برایتان فراهم نشود. به این معنا که یا مدیران و اطرافیان، چنین ظرفیتی ندارند، و یا این‌که اصلاً زمینه‌‌ای که مد نظر شماست، ارتباطی با محل کار فعلی‌تان ندارد.

در این حالت، یک گزینه می‌تواند کارآفرینی پاره‌وقت باشد. به این معنا که زمان‌های خارج از ساعات کار رسمی خود را به راه اندازی کسب و کار جدید اختصاص دهید.

انواع رهیافت‌های کارآفرینی

معمولاً در زمینه و تحقیق کارآفرینی از دو رهیافت عمده استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • رهیافت محتوایی یا صفات مشخصه (خصیصه)
  • رهیافت فرایندی یا رفتاری
رهیافت محتوایی

هدف از به‌کارگیری رهیافت محتوایی، متمایز ساختن کارآفرینان از غیر کار افرینان و تعیین ویژگی‌های آنان است. بر این اساس ویژگی‌های شخصیتی کارآفرین عبارت‌اند از: نیاز به توفیق طلبی، تمایل به قبول مخاطره، برخورداری از مرکز کنترل درونی، داشتن روحیه خلاق و تحمل ابهام.

رهیافت فرآیندی

هدف از به‌کارگیری این رهیافت، تمرکز بر شناسایی فعالیت‌های کارآفرینان و بیان ماهیت کار آفرین است. در قلمرو مطالعه این رهیافت، بررسی همه عوامل اثرگذار در تأسیس یک شرکت جدید، مانند محیط، فرد، فرایند و سازمان مدنظر قرار می‌گیرد. برای مثال مواردی نظیر دسترسی به سرمایه، حضور کارآفرینان مجرب، وجود نیروی کار ماهر (ازنظر فنی)، میزان دسترسی به عرضه‌کنندگان، مشتریان یا بازارهای جدید بررسی می‌شوند. افراد نیز از نظر دارا بودن خصوصیات کار آفرینی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چالش‌های پیش‌روی تبدیل شدن به کارآفرین موفق

برخلاف کسب‌وکارهای سنتی، کارآفرین شدن با ریسک‌های زیادی همراه است. در واقع کارآفرین‌هایی که از آن‌ها به ‌عنوان محرک اقتصادی یک کشور یا منطقه یاد می‌شود ریسک‌های زیادی را به جان خریده‌اند و حتی شکست‌های بزرگی را از سر گذرانده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که درصد بالایی از کارآفرین‌ها در مسیر رسیدن به اهداف خود دچار شکست می‌شوند.

چه عواملی بر کارآفرینی تاثیر می‌گذارند؟

عوامل موثر درونی و بیرونی زیادی بر کارآفرینی تاثیر می‌گذارند که بیشتر از هر کسی، خود کارآفرین باید با این عوامل آشنا باشد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

۱قوانین

بیشتر وقت‌ها قوانین دست و پا گیر و محدودکننده به ‌عنوان موانعی بزرگ در مسیر یک کارآفرینی قد علم می‌کنند.

۲محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی

تفاوت فرهنگ‌ها باعث شده تا بسیاری از ایده‌های کارآفرینی تنها مختص به مکان‌هایی خاص باشند.

۳هزینه‌ها و مالیات

هزینه‌ها را می‌توان به ‌عنوان تاثیرگذارترین عامل بر سر راه کارآفرینی‌ برشمرد.

۴عوامل سیاسی

تصمیم‌گیرندگان سیاسی هر کشوری تاثیر زیادی روی رونق کارآفرینی در آن کشور می‌گذارند.

۵در دسترس بودن سرمایه‌ مورد نیاز

مانند همیشه، پول نقش مهمی در رونق یک کسب‌وکار ایفا می‌کند.

۶شرایط بازار کار

رونق اقتصادی یک جامعه قوه‌ محرکه‌ای برای رونق گرفتن سایر کارآفرینی‌ها در آن خواهد بود.

۷مواد خام اولیه‌

دسترسی به این مواد همیشه امکان‌پذیر نیست. محدودیت‌های کشوری یا کمبود چنین موادی می‌توانند مسیر کارآفرینی را سنگلاخی کنند.

۸زیرساخت‌های اقتصادی

یکی از دلایل موفقیت کسب‌وکارهای کوچک در کشورهای توسعه‌یافته، زیرساخت‌های عالی آن‌ها برای توسعه است. داشتن ثبات اقتصادی اصل مهمی در موفقیت کارآفرین‌ها در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

جمع بندی

چه عواملی باعث موفقیت یک کارآفرین می‌شوند؟

مشکلات یا بهتر است بگوییم، چالش‌های زیادی سر راه موفقیت یک کارآفرین، قد علم کرده‌اند. در ادامه به مهم‌ترین عوامل موثر بر موفقیت یک کارآفرین پرداخته‌ایم :

  • داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق از همان روز نخست
  • تامین سرمایه‌ مورد نیاز برای شروع کسب‌ و کار
  • تهیه تجهیزات
  • تحلیل درست بازار قبل از هر اقدامی
  • انتخاب مکان مناسب برای پیاده‌سازی یک ایده
  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش بهره‌وری در بالاترین سطح ممکن
  • استفاده از مدل‌های روز جهان در ایجاد کارآفرینی
  • تحلیل رقبا
  • داشتن برنامه برای بحران‌های احتمالی و غیرقابل‌پیش‌بینی در آینده
  • از اینکه ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید بسیار سپاسگذاریم.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.موفق باشید.

ارسال نظر